Trening & Undervisning

Hva er sitstrening uten hest?

Ridning er en meget sammensatt aktivitet som utfordrer koordinasjonsevnen, balansen, styrken, utholdenheten og mobiliteten vår. Det er meget krevende å få til alt dette på en gang, det er ikke for ikke noe at ridning er ansett for å være noe av det mest avanserte vi kan lære oss. Men øvelse gjør mester, og det er så mye vi kan gjøre uten hest for å forbedre ridningen vår - se videoen over om sitstrening uten hest.

Yoga for ryttere, 

Hvorfor bør ryttere trene yoga? Forskning viser at yoga kan gi en rekke helsefordeler som økt fleksibilitet, økt kroppskontroll, gir bedre balanse, økt konsentrasjon, kan være skadeforebyggende, kan være prestasjonsfremmende, yoga har vist å ha positiv effekt på hjerte- og lungehelse i tillegg til at yoga har vist seg å gi bedre søvn - alt dette er viktig for en rytter som ønsker å ivareta sin egen og hestens helse.  

Sitsridetimer for ryggvennlig ridning.

På sitsridetimer har vi fokus på hvordan rytteren sitter og beveger sin egen kropp i salen. Vi ser på hvordan hesten endrer sine bevegelser hvis vi endrer på rytters sits og får rytteren i balanse. Begge deler med tanke på hvordan vi kan ivareta equipagens kropper best mulig. 


Foredrag og kurs

Vi reiser ut for å holde foredrag og/eller kurs. Vi har forskjellige teamer på våre foredrag og vi lager stadig nye. Felles er at det handler om kropp og anatomi hos hest og rytter og hvorfor vi bør kunne noe om dette for å ivareta egen og hestens kropp og helse og som en bonus hvordan denne kunnskapen resulterer i at vi rir bedre. På kursene våre har vi fokus på en sterk, bevegelig og balansert equipage. Kursene kan inneholde stretching og styrketrening av hest. Sits- og balansetrening på ball, balanseapparater, matte og til hest, samt yogatimer og YogaShred for ryttere. Vi har intensive helge- og kveldskurs, nettkurs, samt faste ukestimer.

Smakebit HIIT-trening - kondisjonstrening for ryttere. 


HIIT står for høyintensitets intervalltrening og disse HIIT-øktene er effektive og en smart måte å trene kondisjon på. Treningen består av enkle kondis- og styrkeøvelser i relativt høy tempo etter HIIT prinsippet  - høyintensitets intervaltrening. Det vil si at vi kjører intervaller med 20 sekunder aktivtiet, 10 sekunder hvile, åtte repitisjoner før vi får en lengre pause. 

Videoen over viser et treningsprogram hvor selve HIIT-delen er ca 20 minutter - sjekk ut nettstudioet vårt her hvis du ønsker flere  videoer. 


Smakebit CSV yoga


Core Strength Vinyasa Yoga eller CSV yoga er en yogastil som tar utgangspunkt i hvordan kroppen er designet for å bevege seg. CSV yoga er basert på inngående kunnskap om muskel- og skjelettanatomi, hvordan muskler og ledd er konstruert for bevegelse samt forskning om treningsfysiologi. Denne yogaformen er eksepsjonelt effektiv samtidig som den er trygg. Klikk på videoen over og vær med på et miniprogram som smakebit på CSV yoga.